![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/aktywna-tab.jpg)
Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019.
Rządowy program Aktywna tablica na lata 2017 – 2019 przewiduje dofinansowanie szkół podstawowych na zakup nowoczesnych pomocy naukowych. Tablica interaktywna pozwala nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem najbardziej naturalnych dla uczniów programów interaktywnych, gier i materiałów multimedialnych.
Jakie zmiany sposobu nauczania i uczenia się uzyskamy stosując tablice interaktywne:
a) Zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów.
b) Dużo większa różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji. c) Dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w Internecie.
d) Możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów.
e) Wykorzystywanie obrazów graficznych, zdjęć i filmów dla wzmocnienia percepcji wzrokowej.
f) Łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk (fizycznych czy przyrodniczych), których nie można pokazać uczniom w inny sposób, a które pozwalają łatwiej zrozumieć te zjawiska.
g) Korzystając z tablicy nauczyciel korzysta wraz z uczniami z jednego komputera.
Koordynatorem tego projektu w naszej szkole jest p. Iwona Gidzińska. Powołany został także zespół wspomagający pracę dyrektora oraz koordynatora przy projekcie, a są to: p. wicedyrektor Beata Zielińska, p. Małgorzata Czarnik, p. Aleksander Sokólski.
Plan działań:
Realizacja rządowego programu Aktywna tablica
Szkolenia w ramach projektu „Aktywna tablica”:
W ramach projektu „Aktywna tablica”, dnia 17.01.2019 r. odbyło się szkolenie z obsługi monitora interaktywnego prowadzone przez pracownika firmy PB Komputer. W szkoleniu wzięli udział nauczyciele naszej szkoły. Szkolenie obejmowało głównie zagadnienia z obsługi i zastosowania monitora interaktywnego na lekcjach.
- Informacje o użytkowaniu i konserwacji monitora interaktywnego.
- Problemy pojawiające się podczas użytkowania monitora.
- Kalibracja monitora interaktywnego oraz tablicy interaktywnej.
W lutym nauczyciele uczestniczyli w e-spotkaniu organizowanym przez WSiP, przy współpracy Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych oraz portalowi Super Belfrzy. Temat spotkania „TIK na lekcjach- jak zacząć?” obejmował zagadnienia:
- Rola zaangażowania i motywacji w procesie uczenia się.
- Dlaczego warto wykorzystywać nowe technologie w szkole?
- Źródła inspiracji – przegląd zasobów i narzędzi dostępnych w sieci (m.in. chmury wyrazów, mówiące awatary, interaktywne gry i ćwiczenia, quizy…).
- Prezentacja dobrych praktyk.
XII Ogólnopolski Zlot Innowacyjnych Nauczycieli i Dyrektorów.
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/TIK.jpg)
22-23 marca 2019 r. koordynatorka projektu Iwona Gidzińska uczestniczyła w XII Ogólnopolskim Zlocie Innowacyjnych Nauczycieli i Dyrektorów. Celem konferencji było zaprezentowanie kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań TIK dla szkół.
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190322_101712-1024x768.jpg)
W trakcie Zlotu odbyło się wiele wykładów cenionych edukatorów:
1. Cyfrowa rodzina – nowe wyzwanie w pudełku z zabawkami.
2. Jak wykorzystać nowoczesne technologie w procesie edukacyjnym.
3. Wykorzystanie innowacyjnych metod nauczania z użyciem interaktywnego oprogramowania.
4. Działania Europejskiego Funduszu Społecznego dla Edukacji – na co i jak można pozyskać środki.
5. Nauczania hybrydowe na przykładzie kontrowersyjnym.
6. Co siedzi w Sieci, czyli darmowe ciastka (prywatność a darmowe aplikacje; jak dostosować uprawnienia aplikacji).
7. Trendy EdTech, które mają znaczenie.
8. Sezamie, otwórz się! Nabywanie i rozwijanie kompetencji kluczowych (jak doskonalić umiejętności w zakresie stosowania metod oraz form organizacyjnych; kształtowanie właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy).
9. Jak rozmawiać z uczniami o mowie nienawiści. Przykłady dobrych praktyk.
10. To my jesteśmy szkołą. Samorząd Uczniowski.
Uczestnicy brali udział w warsztatach prowadzonych przez uznanych praktyków:
1. Od zera do kodera. Pierwsze kroki w nauce kodowania od przedszkolaka do uczniaka. Kodowanie online i offline (nauka kodowania przez zabawę i ruch; dostępne narzędzia; od kodowania offline do wykorzystania nowoczesnych technologii).
2. O projektach edukacyjnych „od kuchni” (dlaczego warto pracować metodą projektu; jak się za to zabrać, czyli co planować, jak realizować i dokumentować; dobre projekty, czyli jakie).
3. Cyfrowa ciemnia fotograficzna (myszka vs tablet graficzny; jak poprawić jakość zdjęcia; darmowa alternatywa dla Photoshopa).
4. „Magiczny Dywan” w edukacji, czyli jak rozwijać kompetencje matematyczne, społeczne i inne za pomocą rąk, nóg i nie tylko (edukacja poprzez ruch, czyli o rozwijaniu kompetencji prostych i złożonych z wykorzystaniem wybranych gier i zabaw; funkodowanie, czyli jak rozwijać myślenie koputacyjne; magiczny dywan a diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka/ucznia).
5. Modułowa pracownia przyrodnicza, czyli biologia, której nie zapomnicie.
6. Myślenie wizualne – innowacja pedagogiczna.
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190322_125259-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190322_132019-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190322_135700-1-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190323_135656-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190323_135753-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190323_140406-1024x768.jpg)
Była to doskonała okazja dla nauczycieli wszystkich przedmiotów do wymiany doświadczeń w zakresie świadomego stosowania technologii w procesie edukacyjnym.
Współpraca nauczycieli w międzyszkolnej sieci realizującej Program „Aktywna tablica”:
Nasza szkoła podjęła współpracę z nauczycielami szkół podstawowych w Borowej oraz w Siedlcu, w ramach międzyszkolnej sieci realizującej program. Zespół wspomagający pracę dyrektora oraz koordynatora przy projekcie uczestniczy we wspólnych spotkaniach szkoleniowych.
Linki do szkół uczestniczących w sieci:
Szkoła Podstawowa im. Odkrywców i Podróżników w Borowej
Szkoła Podstawowa w Siedlcu im. ks. Jana Twardowskiego
SCENARIUSZE ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM TIK:
LEKCJE OTWARTE Z WYKORZYSTANIEM TIK:
Mistrzowie Kodowania – 2.04.2019 r.
W dniu 2.04 2019 r. odbędą się zajęcia otwarte z udziałem uczniów klasy III z zastosowaniem tablicy interaktywnej.
Temat zajęć: „Podstawy kodowania w programie Scratch. Sterowanie robotami.”
Relacja z przebiegu zajęć:
W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy III oraz dzieci z zerówki z Przedszkola Sióstr Elżbietanek. Podczas zajęć nauczycielka wykorzystała przygotowane na tablicę interaktywną zadania prezentujące układanie prostych skryptów poruszających duszkami. Uczniowie na tablicy interaktywnej zajmowali się następującymi zadaniami:
• Wybór duszka z galerii duszków.
• Wybór tła z biblioteki.
• Przeglądanie zbioru klocków odpowiadających za ruch. Wypróbowywanie ich działania poprzez klikanie, przesuwanie.
• Przeglądanie zbioru klocków odpowiadających za wygląd duszka. Wypróbowywanie ich działania poprzez klikanie, przesuwanie.
• Układanie prostego skryptu powodującego ruch postaci. Łączenie klocków – analogia do puzzli.
• Sprawdzanie działania klocka „zawsze”.
W kolejnej części zajęć dzieci, przy pomocy tabletów sterowały robotami m-Bot.
Uczestnicy zajęć byli bardzo zainteresowani zajęciami. Chętnie podchodzili do realizowania postawionych im zadań. Byli bardzo aktywni. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zadania polegające na sterowaniu robotów.
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_095214.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_100113.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_101546.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_102428.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_102507.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_102603.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_102646.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_102651.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_103247.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190402_103728.jpg)
Zajęcia prowadziła Iwona Gidzińska
12.06.2019 r. odbędą się zajęcia otwarte w klasie I z udziałem monitora interaktywnego.
Relacja z przebiegu zajęć:
W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy Ic. Podczas zajęć nauczycielka wykorzystała przygotowane na monitor interaktywny zadania i ćwiczenia utrwalające dodawanie i odejmowanie liczb do 20. Uczniowie, korzystając z monitora interaktywnego uzupełniali ciągi liczbowe, przyporządkowywali działania matematyczne do zdjęć z kostkami prezentującymi składniki dodawania, dopasowywali wyniki do działań, obliczali brakujące składniki i różnice, za pomocą interaktywnej gry matematycznej dopełniali liczby do 10.
Zajęcia przygotowała i poprowadziła Renata Palińska.
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07323-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07311-1024x768.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07321.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07313.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07315.jpg)
13.06.2019 r. odbędzie się lekcja otwarta w klasie VI z udziałem monitora interaktywnego.
Temat zajęć: Algorytmy na 64 polach.
Relacja z przebiegu lekcji:
W lekcji uczestniczyli uczniowie klas: VI i VII. Podczas lekcji nauczyciel wykorzystał przygotowane na monitor interaktywny zadania i ćwiczenia. Uczniowie utrwalili zasady poruszania się figur szachowych. Nauczyciel zaprezentował ćwiczenia utrwalające ruchy figur. Na bieżąco omawiane były błędy lub inne możliwości rozwiązania zadań. Uczniowie zapoznali się z „problemem skoczka szachowego” oraz pojęciem algorytmu z nawrotami.
Lekcję przygotował i poprowadził Aleksander Sokólski.
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190613_113758.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190613_113755.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07489.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/DSC07491.jpg)
![](http://sp1katy.pl/wp-content/uploads/2019/02/IMG_20190613_113824.jpg)