U wielu uczniów, którzy borykają się z wadą wymowy obserwujemy dysfunkcję oddychania czyli nieprawidłowy tor oddechowy.
Oddychanie to jedna z podstawowych funkcji naszego organizmu mająca ogromny wpływ na rozwijanie się mowy u dziecka.
Uchylona buzia w trakcie niemówienia, oddychanie przez usta mogą być przyczyną przetrwałego dziecięcego sposobu połykania, braku pionizowania się (unoszenia) czubka języka do podniebienia (co jest kluczową umiejętnością przy realizacji większości głosek!), wad zgryzu i nieprawidłowej budowy podniebienia. Celem ćwiczeń oddechowych jest:
-korekcja toru oddechowego [w trakcie mówienia: wdech nosem, wydech ustami]
-pogłębienie oddechu
-aktywizacja przepony
-wydłużenie fazy wydechowej
-zwiększenie pojemności życiowej płuc
-wzmocnienie mięśni oddechowych
-usunięcie nadmiernego napięcia mięśniowego
-relaksacja
Terapia logopedyczna często jest długim procesem, nie wystarczą tylko ćwiczenia w gabinecie. Praca w domu z rodzicem jest nieodłącznym elementem terapii i dzięki wysiłkowi, który włożycie Państwo w te czynności dziecko szybciej zostanie wyprowadzone.
Poniżej prezentujemy kilka prostych i ciekawych ćwiczeń, które dzieci poznają w naszym gabinecie logopedycznym, a które warto powtarzać z nimi w domu.
1. Burza w szklance wody
- Do połowy wysokości wąskiej szklanki wlewamy ciepłą wodę.
- Do wody nalewamy kilka kropli mydła w płynie
- Tak przygotowany roztwór mieszamy aby składniki się połączyły
- Do roztworu wkładamy rurkę i dmuchamy.
UWAGA!
Wdech bierzemy bezwzględnie nosem, usta i język ułożone są blisko rurki, nie uchylają się w trakcie dmuchania.
- Gdy w szklance pojawi się piana dmuchamy tak długo aby „wylała” się na blat stołu.
- Gdy na blacie stołu są bańki, delikatnie wkładamy w nie rurkę i dmuchamy delikatnie, aby je powiększać.
2. Wierszyki na jeden oddech:
Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:
„Kura”
Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…
I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)
„Rosół”
Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…
„Wrony”
Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!
Wierszyki na jednym oddechu są bardzo popularną i niezwykle lubianą przez dzieci zabawą. Można zaproponować na przykład wpisywanie rekordów: do ilu uda się policzyć najwięcej każdego dnia lub na każdych zajęciach. Zachęcam również dorosłych do wspólnych zabaw z dziećmi:)
3. Lewitujące kolory
- Przygotowujemy kartkę papieru/papierowy talerzyk i malujemy na nim markerem 8 średniej wielkości kółek.
- Z kolorowych papierów wycinamy koła o tej samej wielkości co okręgi namalowane na papierze markerem.
- Przy pomocy słomki przenosimy kółeczka na papierowy talerzyk. Kółeczka nie muszą być idealnie położone na wyznaczonych polach.
Joanna Szymańska
logopeda