«

»

Sty 28

Prawidłowa i ergonomiczna pozycja pracy przy komputerze

Najważniejsze z punktu widzenia pracy przy komputerze są proporcje pomiędzy wysokościami użytkownika, siedzenia, biurka oraz kąt nachylenia monitora. Należy pamiętać, że dzięki prawidłowej pozycji podczas siedzenia nie obciążamy naszego kręgosłupa co bezpośrednio może uchronić nas przed zmianami zwyrodnieniowymi i wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami bólowymi.

Nieprawidłowa postawa przy biurku może powodować:

  • słabość i wiotkość mięśni,
  • sztywność karku,
  • zgarbienie pleców (plecy okrągłe/ wdowi garb),
  • wysunięcie głowy do przodu w ciągłym zgięciu.

Jak powinniśmy pracować?

  • monitor powinien być pochylony na podstawie tak, aby jego powierzchnia znajdowała się pod kątem prostym do osi spojrzenia skierowanego około 30° w dół;
  • wysokość krzesła należy regulować w zakresie 40 – 50cm w zależności od długości podudzi tak, aby kąt zgięcia w stawach kolanowych wynosił 90°;
  • doradza się korzystanie z krzeseł o możliwości regulowania oparcia i podłokietnikami tak, aby oparcie zapewniało lordozę w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i możliwość oparcia pleców, a podłokietniki powinny znajdować się na wysokości blatu;
  • poziom blatu biurka trzeba dostosowywać do wysokości użytkownika tak, aby odległość pomiędzy dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła powinna wynosić około 25cm;
  • podczas pracy zaleca się swobodne ułożenie dłoni i łokci na biurku tak, aby przedramiona tworzyły z osią ciała kąt 90°;
  • monitor ustawia się w odległości około 50cm od twarzy z górną krawędzią na lub pod linią oczu;
  • należy skorygować położenie monitora do pozycji niwelującej odblask z jego powierzchni;

Zadbaj o wzrok!


Pracując długo przy komputerze bardzo mocno obciążamy oczy, narażamy je np. na zespół suchego oka. Dlatego powinniśmy zadbać o ich prawidłowe nawilżenie, wietrzyć pomieszczenia, zakładać okulary, jeżeli mamy takie zalecenia. Warto co jakiś czas także przerwać pracę i na przemian spoglądać na przedmiot, który znajduje się blisko i daleko nas. Pomóc może również otwieranie i zamykanie na chwilę oczu.

Pamiętaj o przerwach!


Państwowa Inspekcja Pracy zaleca, by po każdej przepracowanej przy biurku godzinie zrobić sobie 5 minut przerwy i przeznaczyć je na proste ćwiczenia – np. krążenie ramion, wyciąganie się, rozluźnianie nadgarstków i głowy. Ma to pomóc organizmowi zmienić rodzaj obciążenia. Gdy poczujemy, jakikolwiek dyskomfort wiązany z długim siedzeniem przed komputerem, tym bardziej warto wstać z miejsca, na chwilę się przejść. Ważne, by zmienić pozycję.

Adrian Czerwieniec

nauczyciel wychowania fizycznego