3 marca uczniowie uczestniczyli w apelu „Tydzień energii”. Akcja zorganizowana została w ramach programu Bezpieczny Dolnoślązak. Dzieci z klasy 1a i 2c zaprezentowały krótki występ artystyczny, podczas którego przekazały uczniom wiele ważnych informacji dotyczących prądu elektrycznego oraz wskazały sposoby jak oszczędzać energię chroniąc środowisko.
Widzowie dowiedzieli się, że każdego dnia mają wybór: czy dbać o środowisko, oszczędzając wodę i energię w domu, w szkole, czy nie robić nic, a więc szkodzić Ziemi.
Tylko od nas zależy, czy będziemy żyć w świecie zdrowym, pięknym i bezpiecznym. Powinniśmy dbać o naszą planetę, oszczędzając energię.
Podstawowe źródła energii na Ziemi to: węgiel kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny. Te surowce są jednak nieodnawialne. Oznacza to, że za jakiś czas wyczerpią się.
Na szczęście są źródła energii, które się nigdy nie wyczerpują, są odnawialne i co najważniejsze można pozyskiwać z nich prąd w sposób ekologiczny. Są to elektrownie wodne, wiatrowe i słoneczne. Pozyskiwanie energii z siły wiatru, energii słonecznej, siły wody nie powoduje zanieczyszczeń, a produkcja prądu nie pociąga za sobą wytwarzania odpadów. Są więc bezpieczne dla środowiska i Ziemi.
Mali artyści, za pomocą wierszyków przedstawili zasady bezpieczeństwa używania urządzeń elektrycznych.
Uczniowie klas I-III obejrzeli film rysunkowy „Jak powstaje prąd elektryczny?”. Na koniec przewodniczący klas odebrali koperty z zadaniami do realizacji:
a) Wykonanie kilku urządzeń elektrycznych z etykietami, które objaśniają m.in. wytwórcę, model, zawartość, sposób wykorzystania lub przeznaczenie produktu, którego dotyczy oraz zużycie energii opisane literami od A do G (A – najniższe zużycie, G – najwyższe).
b) Wykonanie znaczków przypominających o oszczędzaniu prądu i wody i umieszczenie ich w szkole przy kranach i włącznikach prądu.
c) Wykonanie różnej wielkości wiatraczków z papieru prezentujących elektrownie wiatrowe.
Opisanie korzyści wynikających z czerpania prądu z elektrowni wiatrowych.
d) Montowanie urządzeń z ogniwa (baterii) i żaróweczki. Łączenie prostych obwodów elektrycznych według schematu.
e) Zaprojektowanie i narysowanie maszyny lub urządzenia bądź też metody oszczędzania energii lub wody.
f) Ozdobienie lampek solarnych, opisanie na tabliczce korzyści wynikających z czerpania prądu z baterii słonecznych. Lampki będą umieszczone przed szkołą.
g) Zorganizowanie eko patroli. Dyżury obejmują po 2 uczniów z każdej klasy do patrolu wodnego i elektrycznego. Uczniowie pełniący tę funkcję poruszają się po szkole z przypiętymi plakietkami. Zadaniem patrolu jest dbanie o oszczędność prądu i wody w szkole (gaszenie światła, dokręcanie kranów w łazience).
h) Chętni uczniowie, z pomocą rodziców mogą prowadzić dzienniczek zużycia energii elektrycznej w domu.
Akcję „Tydzień energii” przygotowały i poprowadziły nauczycielki:
Iwona Gidzińska i Iwona Szwabowska.