Akcja „Tydzień energii”

DSC00740

3 marca uczniowie uczestniczyli w apelu „Tydzień energii”. Akcja  zorganizowana została w ramach programu Bezpieczny Dolnoślązak.  Dzieci z klasy 1a i 2c zaprezentowały krótki występ artystyczny, podczas którego przekazały uczniom wiele ważnych informacji dotyczących prądu elektrycznego oraz wskazały sposoby jak oszczędzać energię chroniąc środowisko.

Widzowie dowiedzieli się, że każdego dnia mają wybór:  czy dbać o środowisko, oszczędzając wodę i energię w domu, w szkole, czy nie robić nic, a więc szkodzić Ziemi.

Tylko od nas zależy, czy będziemy żyć w świecie zdrowym, pięknym i bezpiecznym. Powinniśmy dbać o naszą planetę, oszczędzając energię.

Podstawowe źródła energii na Ziemi to:  węgiel kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny. Te surowce są jednak nieodnawialne. Oznacza to, że za jakiś czas wyczerpią się.

Na szczęście są źródła energii, które się nigdy nie wyczerpują, są odnawialne i co najważniejsze można pozyskiwać z nich prąd w sposób ekologiczny. Są to elektrownie wodne, wiatrowe i słoneczne. Pozyskiwanie energii z siły wiatru, energii słonecznej, siły wody nie powoduje zanieczyszczeń, a produkcja prądu nie pociąga za sobą wytwarzania odpadów. Są więc bezpieczne dla środowiska i  Ziemi.

Mali artyści, za pomocą wierszyków przedstawili zasady bezpieczeństwa używania urządzeń elektrycznych.

Uczniowie klas I-III obejrzeli film  rysunkowy „Jak powstaje prąd elektryczny?”. Na koniec przewodniczący klas odebrali koperty z zadaniami do realizacji:

a)      Wykonanie kilku urządzeń elektrycznych z etykietami, które objaśniają m.in.  wytwórcę, model, zawartość, sposób wykorzystania lub przeznaczenie produktu, którego dotyczy oraz zużycie energii opisane literami od A do G (A – najniższe zużycie, G – najwyższe).

b)    Wykonanie znaczków przypominających o oszczędzaniu prądu i wody i umieszczenie ich w szkole przy kranach i włącznikach prądu.

c)     Wykonanie różnej wielkości wiatraczków z papieru prezentujących elektrownie wiatrowe.

Opisanie korzyści wynikających z czerpania prądu z elektrowni wiatrowych.

d)      Montowanie urządzeń z ogniwa (baterii) i żaróweczki. Łączenie prostych obwodów elektrycznych według schematu.

e)      Zaprojektowanie i narysowanie maszyny lub urządzenia bądź też metody oszczędzania energii lub wody.

f)     Ozdobienie lampek solarnych, opisanie na tabliczce korzyści wynikających z czerpania prądu z baterii słonecznych. Lampki będą umieszczone przed szkołą.

g)      Zorganizowanie eko patroli. Dyżury obejmują po 2 uczniów z każdej klasy do patrolu wodnego i elektrycznego. Uczniowie pełniący tę funkcję poruszają się po szkole z przypiętymi plakietkami. Zadaniem patrolu jest dbanie o oszczędność prądu i wody w szkole (gaszenie światła, dokręcanie kranów w łazience).

h)     Chętni uczniowie, z pomocą rodziców mogą prowadzić dzienniczek zużycia energii elektrycznej w domu.

Akcję „Tydzień energii” przygotowały i poprowadziły nauczycielki:

Iwona Gidzińska i Iwona Szwabowska.

galeria zdjęć