W listopadzie i grudniu uczniowie klas IV, VII i VIII wzięli udział w warsztatach profilaktycznych prowadzonych przez edukatorów z Centrum Profilaktyki i Psychoedukacji „Progres” . Warsztaty zorganizowała pedagog Iwona Więcko.
Warsztaty profilaktyczne „Czarodziejskie okno.”
W listopadzie i grudniu 2020 roku we wszystkich klasach IV odbyły się warsztaty profilaktyczne „Czarodziejskie okno” prowadzone przez p. Annę Klimek edukatorkę z Centrum Profilaktyki i Psychoedukacji „Progres” . Był to program przeciwdziałania uzależnieniu oraz zagrożeniom związanym z korzystania z Internetu przez młodzież. Ze względu na epidemię COVID-19 warsztaty odbywały się w formie zdalnej na platformie Teams.
Celem programu było:
– dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat strat ponoszonych przez osoby spędzające zbyt dużo czasu przed komputerem
– uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z Internetem
– omówienie zjawiska cyberprzemocy oraz pokazanie sposobów przeciwdziałania i obrony przed tym zagrożeniem
– kształtowanie postaw troski i dbałości o własne zdrowie
Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się, na jakie niebezpieczeństwa narażeni są w sieci, czym jest cyberprzemoc, na czym polega mechanizm uzależnienia od Internetu, komputera i gier. Przypomniano dzieciom podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci oraz poinformowano, gdzie mogą szukać pomocy w przypadku, gdy staną się ofiarami cyberprzemocy.
W czasie zajęć uczono również uczniów, jak przeciwstawić się namowom i naciskom ze strony innych osób oraz jak dbać o własne bezpieczeństwo w sieci.
Warsztaty profilaktyczne „Smaki życia czyli debata o dopalaczach”.
W listopadzie i grudniu 2020r. we wszystkich klasach VII odbyły się warsztaty profilaktyczne „Debata” prowadzone przez edukatorów: p. Huberta Giezek, p. Jarosława Kucharek i p. Mariana Totuszyńskiego z Centrum Profilaktyki i Psychoedukacji „Progres” . Był to to program profilaktyczny autorstwa Krzysztofa Wojcieszka, twórcy wielu znanych programów profilaktycznych, który został przygotowany z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia oraz Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Jest to instrument profilaktyki uniwersalnej bazujący na metodach aktywizujących, adresowany do młodzieży szkolnej. Ze względu na epidemię COVID-19 warsztaty odbywały się w formie zdalnej na platformie Teams.
Cele programu było:
– omówienia szkód wyrządzanych przez narkotyki (fizycznych, psychicznych i społecznych).
– obalenie nieprawdziwych informacji na temat „dopalaczy” i innych substancji odurzających
– ukazanie zagrożeń i konsekwencji związanych z zażyciem „dopalaczy”
– promowanie zdrowego stylu życia – wskazanie i omówienie alternatywy do zażywania substancji psychoaktywnych
Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się, jakie niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia stanowią „dopalacze” i inne substancje uzależniające. Podczas zajęć obalono stereotypy na temat „dopalaczy”. Uczniowie uczyli się asertywnego odmawiania w sytuacji, gdy będą namawiani do zażycia środków uzależniających.
Warsztaty pomagały w rozwijaniu najważniejszych umiejętności interpersonalnych (komunikowanie się z ludźmi, podejmowanie świadomych i odpowiedzialnych decyzji, asertywność). Kształtowano wzorce zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego.
Warsztaty profilaktyczne „Debata”.
W listopadzie i grudniu 2020r. we wszystkich klasach VIII odbyły się warsztaty profilaktyczne „Debata” prowadzone przez edukatorów p. Huberta Giezek i p. Jarosława Kucharek z Centrum Profilaktyki i Psychoedukacji „Progres” . Był to program profilaktyki uzależnień, w którym szczególnie zwrócono uwagę na zapobieganie przedwczesnej inicjacji alkoholowej i towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postaw abstynenckich. Ze względu na epidemię COVID-19 warsztaty odbywały się w formie zdalnej na platformie Teams.
Cele programu było:
– Promowanie postawy trzeźwości
– Kształtowanie prawidłowych przekonań normatywnych dotyczących picia alkoholu uświadamianie szkodliwości alkoholu na zdrowie i życie człowieka
– Kształtowanie systemu wartości
-Wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków
– Wspólne tworzenie opisowej definicji pojęcia „uzależnienie”
– Ukazywanie wpływu uzależnienia na zmianę zachowań człowieka
Program jest rekomendowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i nastawiony jest przede wszystkim na opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród nastolatków, co ma ich chronić przed negatywnymi konsekwencjami picia alkoholu i rozwojem innych zachowań ryzykownych.
Pedagog szkolny
Iwona Więcko