Stop cyberprzemocy

Hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie czy poniżanie innych to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie anonimowości jakie daje internet wzmacnia takie zachowania. Niektórzy internauci stosują pewnego rodzaju podwójne standardy w komunikacji, dzieląc ją na offline i online.

Oznacza to, że w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach z ludźmi. Częściowo taki stan rzeczy można wyjaśnić tzw.”efektem kabiny pilota”. Badania (Walrave i Heirman, 2009) pokazały, że piloci bombowców w trakcie II wojny światowej bombardowali miasta, nie ponosząc przy tym kosztów emocjonalnych (w przeciwieństwie np. do żołnierzy piechoty lądowej), ponieważ nie widzieli cierpienia swoich ofiar. Podobnie jest  w  przypadku hejtu w sieci. Hejter nie widzi krzywdy, którą wyrządza odbiorcy, często więc nie zdaje sobie sprawy jak bardzo raniące mogą być jej/jego słowa czy zachowania.

W naszej szkole nie tolerujemy hejtu i uczymy się jak mu przeciwdziałać. Poniżej przedstawiamy „Zasady antyhejtowe” dla uczniów, którzy padli ofiarami tego typu cyberprzemocy.

Padłeś ofiarą hejtu?

Nie bierz do siebie hejtu. To hejter jest słaby, a nie ty.

Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj na hejt pod wpływem chwili.

Nie odpowiadaj agresją na agresję.

Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.

Jak nie dajesz sobie rady z hejtem, to szukaj pomocy u zaufanych osób lub zadzwoń do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.

Jesteś hejterem?

Skontaktuj się ze swoją głową, sercem i sumieniem. Przeproś i nie rób tego więcej!

Zbyt trudne? Skorzystaj ze wsparcia konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Przygotowała

Joanna Szymańska-pedagog szkolny

Źródła:

przytulhejtera.pl

nie_hejtuj_zyskaj_przyjaciela