POZWALAJ ZAMIAST ZABRANIAĆ. ZAMIEŃ NIE NA TAK!
Spróbuj zastąpić słowo „Nie” słowem „Tak”. Wypisz sobie najważniejsze zakazy z „Nie” i przeformułuj na stwierdzenia z „Tak”.
Na przykład: Mogę pobawić się w domek w Twoim pokoju?
ZAMIAST:NIE, NIE MOŻESZ.
POWIEDZ: TAK, MOŻESZ, ALE MUSISZ PO SOBIE POSPRZĄTAĆ.
Albo: Czy mogę iść na godzinkę do Kamila?
ZAMIAST: NIE, MASZ LEKCJE.
POWIEDZ: TAK, ALE NAJPIERW ODRÓB LEKCJE.
Albo: Czy mogę zrobić dziś śniadanie?
ZAMIAST:NIE, ZROBISZ JAK ZWYKLE BAŁAGAN.
POWIEDZ: TAK, TO BARDZO FAJNY POMYSŁ, ALE KUCHNIA MA BYĆ W TAKIM SAMYM STANIE, JAK JEST TERAZ.
ZACHECAJ DZIECKO DO SAMODZIELNOŚCI POPRZEZ POCHWAŁY!
- Narysuj zamek a pokolorujemy go razem
- Ja wiąże jednego buta, ty drugiego. Ja wrzucam do pudełka niebieskie klocki, ty czerwone.
- Ja rozkładam na stole talerze, a ty sztućce. Jeśli uda ci się ubrać samemu w 10 minut, dostaniesz ode mnie naklejkę do kolekcji.
„A TY CO O TYM MYŚLISZ?” STARAJ SIĘ ZACHĘCAĆ DZIECKO DO SAMODZIELNYCH DECYZJI.
Masz dwie opcje: gdy zdecydujesz się na zostanie w domu nie będziesz mógł oglądać telewizji, jeśli pojedziesz do babci, będziesz mógł zagrać z dziadkiem wmemo.
Powiem ci, co ja bym zrobiła na twoim miejscu, ale najpierw powiedz mi, co ty sobie o tym myślisz.
A ty co byś wolał: pobawić się kolejką czy klockami? Czujesz, że to był dobry wybór? Pamiętasz o tym, że to ty sam dokonałeś takiego wyboru? Czujesz siędumny
I nagradzaj jak najczęściej swoje dziecko pozytywnymi komunikatami za przejawy samodzielności:
- Jestem bardzo dumna, że udało ci się to osiągnąć!
- Zobacz, zrobiłeś to sam! Nikt ci w tym nie pomógł, a jak świetnie to wyszło! Bardzo lubię patrzeć, jak sam układasz klocki. Masz niesamowitą wyobraźnię!
- Lubię się przyglądać, gdy rysujesz. Masz takie fajne pomysły i dobierasz pięknie kolory
- Sam to wymyśliłeś? Naprawdę? To naprawdę genialne!
- Ale bym chciała móc sama na to wpaść. Jesteś bardzo inteligentną dziewczynką!
- Nie wierzę, że udało ci się to samemu zrobić? Nikt ci nie pomagał? Naprawdę? Jestem zachwycona!
CO Z TEGO, ŻE ANIA LEPIEJ RYSUJE A KRZYŚ ŁADNIEJ ŚPIEWA? NIE PORÓWNUJ Z INNYMI.
Nie używaj takich zwrotów jak:
- A jakie oceny miała reszta klasy?
- Jak poszło Zosi w porównaniu z tobą? Dlaczego Kasia ma lepszy wynik na koniec semestru? JESTEŚ NIEGRZECZNY”?
- NIE NADAWAJ ETYKIET!
Joanna Szymańska
psycholog