Mądre wychowanie- wychowywać to kochać i wymagać!

POZWALAJ ZAMIAST ZABRANIAĆ. ZAMIEŃ NIE NA TAK!

Spróbuj zastąpić słowo „Nie” słowem „Tak”. Wypisz sobie najważniejsze zakazy z „Nie” i przeformułuj na stwierdzenia z „Tak”.

Na przykład: Mogę pobawić się w domek w Twoim pokoju?

ZAMIAST:NIE, NIE MOŻESZ.

POWIEDZ: TAK, MOŻESZ, ALE MUSISZ PO SOBIE POSPRZĄTAĆ.

Albo: Czy mogę iść na godzinkę do Kamila?

ZAMIAST: NIE, MASZ LEKCJE.

POWIEDZ: TAK, ALE NAJPIERW ODRÓB LEKCJE.

Albo: Czy mogę zrobić dziś śniadanie?

ZAMIAST:NIE, ZROBISZ JAK ZWYKLE BAŁAGAN.

POWIEDZ: TAK, TO BARDZO FAJNY POMYSŁ, ALE KUCHNIA MA BYĆ W TAKIM SAMYM STANIE, JAK JEST TERAZ.

ZACHECAJ DZIECKO DO SAMODZIELNOŚCI POPRZEZ POCHWAŁY!

  • Narysuj zamek a pokolorujemy go razem
  • Ja wiąże jednego buta, ty drugiego. Ja wrzucam do pudełka niebieskie klocki, ty czerwone.
  • Ja rozkładam na stole talerze, a ty sztućce. Jeśli uda ci się ubrać samemu w 10 minut, dostaniesz ode mnie naklejkę do kolekcji.

„A TY CO O TYM MYŚLISZ?” STARAJ SIĘ ZACHĘCAĆ DZIECKO DO SAMODZIELNYCH DECYZJI.

Masz dwie opcje: gdy zdecydujesz się na zostanie w domu nie będziesz mógł oglądać telewizji, jeśli pojedziesz do babci, będziesz mógł zagrać z dziadkiem wmemo.

Powiem ci, co ja bym zrobiła na twoim miejscu, ale najpierw powiedz mi, co ty sobie o tym myślisz.

A ty co byś wolał: pobawić się kolejką czy klockami? Czujesz, że to był dobry wybór? Pamiętasz o tym, że to ty sam dokonałeś takiego wyboru? Czujesz siędumny

I nagradzaj jak najczęściej swoje dziecko pozytywnymi komunikatami za przejawy samodzielności:

  • Jestem bardzo dumna, że udało ci się to osiągnąć!
  • Zobacz, zrobiłeś to sam! Nikt ci w tym nie pomógł, a jak świetnie to wyszło! Bardzo lubię patrzeć, jak sam układasz klocki. Masz niesamowitą wyobraźnię!
  • Lubię się przyglądać, gdy rysujesz. Masz takie fajne pomysły i dobierasz pięknie kolory
  • Sam to wymyśliłeś? Naprawdę? To naprawdę genialne!
  • Ale bym chciała móc sama na to wpaść. Jesteś bardzo inteligentną dziewczynką!
  • Nie wierzę, że udało ci się to samemu zrobić? Nikt ci nie pomagał? Naprawdę? Jestem zachwycona!

CO Z TEGO, ŻE ANIA LEPIEJ RYSUJE A KRZYŚ ŁADNIEJ ŚPIEWA?  NIE PORÓWNUJ Z INNYMI.

Nie używaj takich zwrotów jak:

  • A jakie oceny miała reszta klasy?
  • Jak poszło Zosi w porównaniu z tobą? Dlaczego Kasia ma lepszy wynik na koniec semestru? JESTEŚ NIEGRZECZNY”?
  • NIE NADAWAJ ETYKIET!

Joanna Szymańska

psycholog