26 stycznia w sali gimnastycznej odbyły się warsztaty dla uczniów klas I-III „Prawidłowe i nieprawidłowe zachowania świadków wypadku”.
Zajęcia odbywały się w trzech turach, w każdej z nich brały udział dzieci z czterech oddziałów klasowych. Warsztaty rozpoczęli uczniowie klas III z Młodzieżowego Koła Pierwszej Pomocy, którzy pod kierunkiem opiekuna p. Marzeny Winter zaprezentowali scenkę.Uczniowie przedstawili sytuację wypadku i sposoby udzielania pomocy w takiej sytuacji.
Kolejny etap warsztatów polegał na działaniach praktycznych. Każda z klas przechodziła do poszczególnych stanowisk i przystępowała do określonych zadań. Za wykonanie zadań uczniowie otrzymywali pieczątki na indywidualnej karcie pracy.
Sala gimnastyczna podzielona była na cztery stanowiska, gdzie uczniowie uczyli się zachowań podczas udzielania pierwszej pomocy lub wzywania służb ratunkowych.
Stanowisko 1 |
WZYWANIE POMOCY |
Uczniowie pojedynczo podchodzili do stolików, przy których siedzieli „dyspozytorzy”. Po wylosowaniu karteczki z krótkim opisem wypadku, musieli „wykręcić” numer alarmowy na przygotowanych kartonowych modelach telefonu i wezwać pomoc (przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem).W rozmowie telefonicznej uczniowie musieli przekazać najważniejsze informacje ( gdzie miał miejsce wypadek, kto jest poszkodowany i w jakim jest stanie, kto wzywa pomocy). |
Stanowisko 2 |
WYKONYWANIE UCISKÓW RATOWNICZYCH |
Uczniowie wykonywali uciski ratownicze na fantomach pod okiem ratownika medycznego oraz pielęgniarki szkolnej. |
Stanowisko 3 |
UKŁADANIE W POZYCJI BOCZNEJ |
Uczniowie w parach układali siebie wzajemnie w pozycji bocznej ustalonej. |
Stanowisko 4 |
ZNAJOMOŚĆ NUMERÓW ALARMOWYCH |
Uczniowie z rozsypanki układali numery telefonów alarmowych i dobrali do nich nazwy służb udzielających pomoc (straż pożarna, policja, pogotowie oraz numer ogólny alarmowy). |
Po wykonaniu wszystkich zadań, na zakończenie zajęć, klasy otrzymały dyplomy potwierdzające odbycie szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
organizatorzy : A. Szram, I. Szwabowska, A. Łęgocka-Drab