Budujemy rakiety – model kosmiczny z napędem pneumatycznym. Światowy Dzień Kosmosu w świetlicy

21 maja każdego roku przypada wyjątkowy dzień dla wszystkich miłośników Wszechświata oraz badań nad nim. Dzieci ze szkolnej świetlicy także świętowały Światowy Dzień Kosmosu,  który ma na celu celebrację dotychczasowych odkryć oraz jak najszersze rozpowszechnianie osiągniętej wiedzy wśród dzieci.
W przededniu tego wydarzenia w dniach od 6-14.05.2024 r. uczniowie na zajęciach świetlicowych poznali wiele ciekawostek z historii podboju kosmosu, dowiedzieli się również jakie są rodzaje rakiet i z jakich poszczególnych części zbudowana jest rakieta i jak dokładnie działa silnik pneumatyczny wykorzystujący energię sprężonego powietrza.
Dzieci zainspirowane tematyką Kosmosu przeprowadziły eksperyment badawczo-konstrukcyjny pt.:”Dlaczego rakieta lata?”, tworząc port lotniczy, inaczej kosmodrom, za pomocą nitki, słomki, taśmy i spinacza obserwowały start nadmuchanego balonu-rakiety. Z uwagą obserwowały co się dzieje. Wykonały prace plastyczno – techniczne i konstrukcyjne tj.: „Układ Słoneczny”, „Rakieta w kosmosie” oraz podjęły się zadania wykonania rakiety pneumatycznej przy użyciu prostych materiałów tj.: wyrzutni – będącej jednocześnie szablonem do zwijania kadłuba, pozyskanej z zużytej rolki papieru faksowego lub rurki z PCV, planów i instrukcji budowy modeli oraz podstawowych przyborów szkolnych. W wykonaniu modelu rakiety uczniowie mieli za zadanie uwzględnić:


kadłub – który ma najczęściej postać rurki zwiniętej z jednej warstwy papieru ok. (80-100 g/m²), rurka jest zwijana na specjalnym wałku – szablonie, (będąca jednocześnie wyrzutnią startową), tak aby zachowała regularne kształty i odpowiednią średnicę; 


głowicę – bryła obrotowa o kształcie stożkowym, ostrołukowym lub parabolicznym, to element z przodu modelu, jej zadaniem jest zmniejszenie oporu powietrza na jaki model napotka w locie, wykonana ze styropianu lub z papieru – brystolu z bloku technicznego ok. (160-200 g/m²). Bardzo istotne jest, aby średnica głowicy dokładnie odpowiadała średnicy kadłuba, wszelkie odchylenia powodują powstanie szkodliwego oporu powietrza; 


stateczniki – są ważnym elementem modelu, ich powierzchnia boczna i rozmieszczenie decydują o tym czy model będzie stabilny w locie. Najczęściej model jest wyposażony w 3 lub 4 stateczniki wykonane z papieru – brystolu bloku technicznego ok. (160 – 200 g/m²);


wyrzutnię startową – czyli najważniejszą rzecz, będącą jednocześnie szablonem do zwijania kadłuba o średnicy ok. 15 mm i długości ok. 105 – 110 mm, którą można było pozyskać z zużytej rolki papieru faksowego lub rurki z PCV.


Zajęcia kończyły loty próbne rakiet zbudowanych przez młodych konstruktorów, które były przygotowaniem zawodników do Halowych Zawodów Modeli Rakiet Kosmicznych Pneumatycznych organizowanych w dniu 15.05.2024 r. w naszej szkole. 

Zespół nauczycieli świetlicy