W październiku i listopadzie 2024 roku we wszystkich klasach VI, VII i VIII przeprowadzono warsztaty profilaktyczne „Futuronet” prowadzone przez edukatora p. Jakuba Płodzich. Warsztaty zorganizowała wicedyrektor Iwona Więcko. Zajęcia poświęcone były dwóm istotnym zagadnieniom współczesnej rzeczywistości cyfrowej: profilaktyce fonoholizmu oraz przeciwdziałaniu cyberprzemocy.
Celem zajęć było:
– dostarczenie uczniom wiedzy na temat zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z technologii
– wykształcenie u młodych ludzi postaw i umiejętności niezbędnych do bezpiecznego funkcjonowania w cyfrowym świecie.
W pierwszej części warsztatów omówiono zjawisko fonoholizmu – uzależnienia od telefonu komórkowego, które w dobie wszechobecnych technologii cyfrowych coraz częściej dotyka młodzież. Uczniowie poznali objawy uzależnienia, a także negatywne skutki zdrowotne i społeczne nadmiernego korzystania z urządzeń mobilnych. Istotnym elementem była nauka zasad higieny cyfrowej – uczniowie dowiedzieli się, jak świadomie zarządzać swoim czasem spędzonym online, aby zminimalizować ryzyko uzależnienia i jego skutków.
Druga część warsztatów była poświęcona przeciwdziałaniu różnorodnym formom cyberprzemocy, które mogą dotknąć młodych ludzi w sieci. Omówiono zjawiska hejtu, stalkingu, kradzieży tożsamości, sekstingu i szantażu ze szczególnym uwzględnieniem konsekwencji prawnych dla sprawców tych działań. Warsztaty dostarczyły praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak reagować na cyberprzemoc. Przypomniano uczniom, co zrobić, gdy sami staną się ofiarami hejtu, szantażu lub innej formy cyberprzemocy.
Udzielono uczniom praktycznych wskazówek na temat tego, jak aktywnie przeciwdziałać przemocy w sieci, reagować na hejt i wspierać osoby, które stały się ofiarami, aby nie czuły się osamotnione w tej trudnej sytuacji.
W czasie zajęć uczono również uczniów, jak przeciwstawić się namowom i naciskom ze strony innych osób oraz jak dbać o własne bezpieczeństwo w sieci.
Wicedyrektor
Iwona Więcko