Szkolne obchody DBI w tym roku były realizowane poprzez wykonanie różnorodnych zadań.
Uczniowie klas I-III rozmawiali na temat filmu edukacyjnego „Sieciaki”. Ustalali zasady bezpiecznego korzystania z sieci, rozwiązywali krzyżówki, rebusy, śpiewali piosenki, poznali reguły stosowania netykiety.
Akcja przebiegała sprawnie i zaangażowała wielu uczniów oraz nauczycieli.
W klasach I-III zakończyła się turniejem wiedzy z zakresu bezpiecznego korzystania z Internetu, który przygotowały i poprowadziły nauczycielki Iwona Gidzińska i Iwona Szwabowska.
27 lutego z zadaniami zmagali się uczniowie klas II i III, a 6 marca pierwszoklasiści oraz zaproszone dzieci z grup przedszkolnych.
Uczniowie w zespołach wykonywali zadania, z którymi poradzili sobie doskonale. Bezbłędnie potrafili wskazać posty niewłaściwe, rozróżniali popularne emotikony, potrafili wskazać Sieciaki i Sieciuchy. Za poprawne odpowiedzi otrzymywali „słodkie punkty”, a na zakończenie imprezy Umowy Internautów.
Podczas turnieju Mistrzowie Kodowania z klasy IIc zaprezentowali gry i proste animacje, które zaprogramowali na zajęciach pozalekcyjnych.
Niespodzianką dla uczestników był występ artystyczny w wykonaniu uczniów klasy IIc oraz klasy IIIa pod kierunkiem wychowawczyń: p. Iwony Gidzińskiej oraz p. Iwony Szwabowskiej.
Sala gimnastyczna zamieniła się w krainę bajek i na scenie pojawiły się różne postaci. Królewna Śnieżka, Czerwony Kapturek i inni bohaterowie klasycznych baśni przenieśli się do wirtualnego świata. Musieli oni stawić czoła nowym, niebezpiecznym wyzwaniom oraz poradzić sobie z cyfrowymi zagrożeniami.
Jak to w bajkach bywa wszystkie przygody zakończyły się dobrze. Uczniowie wyciągnęli wnioski z zaprezentowanych historyjek. Chcielibyśmy, aby decyzje podejmowane przez nich w świecie wirtualnym były świadome i przemyślane. Wierzymy, że nasi uczniowie będą z głową surfować po zawiłościach internetowej pajęczyny.
Na lekcjach informatyki w klasach IV-VIII odbywały się pogadanki, zadania dotyczące bezpieczeństwa w Internecie i cyberprzemocy w oparciu o scenariusze nauczycieli. Uczniowie uczestniczyli w lekcjach online zorganizowanych przez Polskie Centrum Programu Safer Internet i prowadzonych przez specjalistów NASK.
Lekcja z DBI w klasie 5b przebiegała pod hasłem: Cyberprzemoc. Co mogę zrobić i jak reagować?
Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się czym jest cyberprzemoc i jakie są jej formy. Na przykładzie filmu zastanowiono się skąd bierze się hejt i co napędza hejterów. Odpowiadano także na pytanie, jak czuje się osoba doświadczająca agresji w sieci i gdzie może szukać pomocy. Porozmawiano o roli świadka i obserwatora przemocowych sytuacji w sieci. Lekcja oparta była na bazie scenariuszy Cyberlekcji 3.0, które powstały w wyniku współpracy NASK i Ministerstwa Cyfryzacji.
Wszystkie przeprowadzone zajęcia uświadomiły uczniom zagrożenia, jakie niesie korzystanie z Internetu. Nauczyły również umiejętności zachowania w sytuacjach ryzykownych, wykazały potrzebę stosowania zasad bezpieczeństwa w Internecie (ochrona danych, ograniczone zaufanie, ochrona sprzętu przed zagrożeniami, legalność oprogramowania).