Hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie czy poniżanie innych to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie anonimowości jakie daje internet wzmacnia takie zachowania. Niektórzy internauci stosują pewnego rodzaju podwójne standardy w komunikacji, dzieląc ją na offline i online.
Oznacza to, że w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach z ludźmi. Częściowo taki stan rzeczy można wyjaśnić tzw.”efektem kabiny pilota”. Badania (Walrave i Heirman, 2009) pokazały, że piloci bombowców w trakcie II wojny światowej bombardowali miasta, nie ponosząc przy tym kosztów emocjonalnych (w przeciwieństwie np. do żołnierzy piechoty lądowej), ponieważ nie widzieli cierpienia swoich ofiar. Podobnie jest w przypadku hejtu w sieci. Hejter nie widzi krzywdy, którą wyrządza odbiorcy, często więc nie zdaje sobie sprawy jak bardzo raniące mogą być jej/jego słowa czy zachowania.
W naszej szkole nie tolerujemy hejtu i uczymy się jak mu przeciwdziałać. Poniżej przedstawiamy „Zasady antyhejtowe” dla uczniów, którzy padli ofiarami tego typu cyberprzemocy.
Padłeś ofiarą hejtu?
Nie bierz do siebie hejtu. To hejter jest słaby, a nie ty.
Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj na hejt pod wpływem chwili.
Nie odpowiadaj agresją na agresję.
Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
Jak nie dajesz sobie rady z hejtem, to szukaj pomocy u zaufanych osób lub zadzwoń do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111
Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
Jesteś hejterem?
Skontaktuj się ze swoją głową, sercem i sumieniem. Przeproś i nie rób tego więcej!
Zbyt trudne? Skorzystaj ze wsparcia konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Przygotowała
Joanna Szymańska-pedagog szkolny
Źródła: