Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży

Szanowni Państwo

Kluczem do wiedzy jest czytanie, stąd też wielkim zadaniem szkoły i domu jest wytworzenie silnej motywacji do czytania. Sprawienie, by czytanie było zajęciem atrakcyjnym, aby książka zaspokajała pragnienia i potrzeby człowieka, zarówno  emocjonalne jak i intelektualne.

Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, jednak nabywamy ją w ciągu całego życia. Niestety nawyk czytania książek zanika razem
z coraz większym rozwojem technologii, zalewem rynku urządzeniami mobilnymi. W tym wszystkim  nie znajdujemy czasu na tradycyjne czytanie. Wielu z nas woli obejrzeć film na podstawie książki, niż przeczytać samą powieść. Na szczęście są jeszcze Rodzice, którzy potrafią zaszczepić u swoich dzieci miłość do książek.
O pozytywnych skutkach czytania wie chyba każdy z nas. Należą do nich:

  • czytanie poszerza doświadczenia językowe, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli,
  • czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli,
  • czytanie poprawia płynność  wysławiania się oraz umiejętność pisania prac stylistycznych,
  • czytanie rozwija wyobraźnię, pobudza fantazję
  • czytanie poprawia pamięć, zwiększa zdolności koncentracji uwagi,
  • czytanie uczy samodzielnego zdobywania wiedzy,
  • wzrasta zasób słów i pojęć,
  • czytając zapamiętujemy zasady ortograficzne.,
  • czytanie odpręża, uspokaja i relaksuje,
  • czytanie uczy empatii i wrażliwości,
  • czytanie to dobry sposób na nudę !

Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka nieodzownym elementem życia, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu rodzinnego  i szkoły. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytano i w których zaszczepiono miłość do książek, na pewno sięgną po nie w kolejnych etapach życia.                                    

Kluczem do wiedzy wciąż jest czytanie.

Joanna Papuzińska w książce „Czytania domowe” podkreśla rolę domu w wychowaniu do czytelnictwa. Pisze, że nawyk kontaktu z książką jest pewnym posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu. Decyduje nie tylko o jego wiedzy, ale również o pewnych właściwościach charakteru, preferowanych wartościach i postawach.

Państwa dzieci są czytelnikami biblioteki szkolnej. Mogą samodzielnie korzystać z jej zbiorów. W naszej bibliotece jest wolny dostęp do półek, co oznacza, że każde dziecko, już od najmłodszych klas, może podejść do półki i samodzielnie wybrać książkę do czytania. Mogą przy tym zawsze liczyć na pomoc bibliotekarza.

Zwracam się do Państwa z prośbą o zachęcanie dzieci do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej.

Tym bardziej, że zbiory naszej biblioteki wzbogaciły się o 1001 egzemplarzy książek zakupionych dzięki wsparciu finansowemu w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Większa część zakupionych książek to lektury, wśród których też są nowości np.:

– Danuta Parlak „Kapelusz pani Wrony”

– Janina Porazińska „Pamiętnik Czarnego Noska”

– Marcin Pałasz „Sposób na Elfa”

– Leszek Kołakowski „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”

– Barbara Kosmowska „Dziewczynka z parku”

– Agnieszka Frączek „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”

Oprócz lektur szkolnych zakupiono książki będące kontynuacją poczytnych serii, pozycje polecane przez uczniów  oraz te, które wydawały się najbardziej interesujące i pasujące do zbiorów biblioteki szkolnej. Tematyka jest różnorodna, gdyż mamy uczniów klas I-VIII. Są to między innymi:

-Victoria Aveyard  „Czerwona Królowa”

– Rachel Renee Russell „Dzienniki Nikki”

-Jenny Han  „Do wszystkich chłopców, których kochałam”

– Heather Morris „Tatuażysta z Auschwitz”

– Amelia Cobb “Zosia i jej ZOO”

– Jeff Kinney  „Dziennik Cwaniaczka”

 -Rick Riordan  „Magnus Chase i bogowie Asgardu”

– John Flanagan “Zwiadowcy”

– John Flanagan “Drużyna”

– Holly Webb  „Zaopiekuj się mną”

– Janusz Christa „Kajko i Kokosz”

Jesteś znudzony i nie wiesz, co ze sobą zrobić, weź do ręki książkę ! Musisz tylko odnaleźć swoją dziedzinę i czytać to, co naprawdę lubisz. Im więcej czytasz, tym więcej wiesz. Im więcej wiesz, tym pewniej czujesz się w różnych sytuacjach. A im pewniej się czujesz, tym bardziej rośnie Twoje poczucie własnej wartości.                 

Jednym słowem – warto czytać!

Bibliotekarz Karolina Kubalka