Szanowni Państwo
Kluczem do wiedzy jest czytanie, stąd też wielkim zadaniem szkoły i domu jest wytworzenie silnej motywacji do czytania. Sprawienie, by czytanie było zajęciem atrakcyjnym, aby książka zaspokajała pragnienia i potrzeby człowieka, zarówno emocjonalne jak i intelektualne.
Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, jednak nabywamy ją w ciągu całego życia. Niestety nawyk czytania książek zanika razem
z coraz większym rozwojem technologii, zalewem rynku urządzeniami mobilnymi. W tym wszystkim nie znajdujemy czasu na tradycyjne czytanie. Wielu z nas woli obejrzeć film na podstawie książki, niż przeczytać samą powieść. Na szczęście są jeszcze Rodzice, którzy potrafią zaszczepić u swoich dzieci miłość do książek.
O pozytywnych skutkach czytania wie chyba każdy z nas. Należą do nich:
- czytanie poszerza doświadczenia językowe, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli,
- czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli,
- czytanie poprawia płynność wysławiania się oraz umiejętność pisania prac stylistycznych,
- czytanie rozwija wyobraźnię, pobudza fantazję
- czytanie poprawia pamięć, zwiększa zdolności koncentracji uwagi,
- czytanie uczy samodzielnego zdobywania wiedzy,
- wzrasta zasób słów i pojęć,
- czytając zapamiętujemy zasady ortograficzne.,
- czytanie odpręża, uspokaja i relaksuje,
- czytanie uczy empatii i wrażliwości,
- czytanie to dobry sposób na nudę !
Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka nieodzownym elementem życia, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu rodzinnego i szkoły. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytano i w których zaszczepiono miłość do książek, na pewno sięgną po nie w kolejnych etapach życia.
Kluczem do wiedzy wciąż jest czytanie.
Joanna Papuzińska w książce „Czytania domowe” podkreśla rolę domu w wychowaniu do czytelnictwa. Pisze, że nawyk kontaktu z książką jest pewnym posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu. Decyduje nie tylko o jego wiedzy, ale również o pewnych właściwościach charakteru, preferowanych wartościach i postawach.
Państwa dzieci są czytelnikami biblioteki szkolnej. Mogą samodzielnie korzystać z jej zbiorów. W naszej bibliotece jest wolny dostęp do półek, co oznacza, że każde dziecko, już od najmłodszych klas, może podejść do półki i samodzielnie wybrać książkę do czytania. Mogą przy tym zawsze liczyć na pomoc bibliotekarza.
Zwracam się do Państwa z prośbą o zachęcanie dzieci do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej.
Tym bardziej, że zbiory naszej biblioteki wzbogaciły się o 1001 egzemplarzy książek zakupionych dzięki wsparciu finansowemu w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Większa część zakupionych książek to lektury, wśród których też są nowości np.:
– Danuta Parlak „Kapelusz pani Wrony”
– Janina Porazińska „Pamiętnik Czarnego Noska”
– Marcin Pałasz „Sposób na Elfa”
– Leszek Kołakowski „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
– Barbara Kosmowska „Dziewczynka z parku”
– Agnieszka Frączek „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
Oprócz lektur szkolnych zakupiono książki będące kontynuacją poczytnych serii, pozycje polecane przez uczniów oraz te, które wydawały się najbardziej interesujące i pasujące do zbiorów biblioteki szkolnej. Tematyka jest różnorodna, gdyż mamy uczniów klas I-VIII. Są to między innymi:
-Victoria Aveyard „Czerwona Królowa”
– Rachel Renee Russell „Dzienniki Nikki”
-Jenny Han „Do wszystkich chłopców, których kochałam”
– Heather Morris „Tatuażysta z Auschwitz”
– Amelia Cobb “Zosia i jej ZOO”
– Jeff Kinney „Dziennik Cwaniaczka”
-Rick Riordan „Magnus Chase i bogowie Asgardu”
– John Flanagan “Zwiadowcy”
– John Flanagan “Drużyna”
– Holly Webb „Zaopiekuj się mną”
– Janusz Christa „Kajko i Kokosz”
Jesteś znudzony i nie wiesz, co ze sobą zrobić, weź do ręki książkę ! Musisz tylko odnaleźć swoją dziedzinę i czytać to, co naprawdę lubisz. Im więcej czytasz, tym więcej wiesz. Im więcej wiesz, tym pewniej czujesz się w różnych sytuacjach. A im pewniej się czujesz, tym bardziej rośnie Twoje poczucie własnej wartości.
Jednym słowem – warto czytać!
Bibliotekarz Karolina Kubalka